Päta a bolesť nôh, vrátane plantárnej fascititídy

Pôvodný obsah: patient.info
Bolesť päty a chodidiel je veľmi častá. Najbežnejšou príčinou je plantárna fasciitída, ktorá spôsobuje bolesť pod pätou. Zvyčajne ide časovo, ale rôzne liečebné postupy môžu pomôcť.

Niektoré anatómie nohy

Pamätajte na nohy – musia niesť váhu celého tela. V každej nohe je veľa kostí (pozri obrázky nižšie) a tieto sa môžu krátko rozdeliť na tri časti:

  • Predná noha: pozostáva z prstov (falangov) a piatich dlhých kostí (metatarzálnych). Tieto sú pomenované od prvého do piateho. Prvá metatarzálna kosť je najväčšia a je kosťou, ktorá sa spája s vašim veľkým prstom. Každá špička má tri falangy, okrem veľkej špičky, ktorá má iba dve. Znamená to, že v prstoch sú tri kĺby (dva na špičke).
  • Midfoot: kolekcia kostí tvoriacich oblúky nohy.
  • Zadné končatiny: členkový kĺb a tarzálne kosti, vrátane najväčšej pätovej kosti (calcaneum).
  • Čo je Achilovská šľacha?

    Vaša achilová šľachačka je dôležitou súčasťou vašej nohy. Nachádza sa tesne za vašou pätou. Pripojí sa k vašej pätovej kosti (calcaneum) do lýtkových svalov. Funkcia Achilovej šľachy pomáha ohýbať nohu smerom dolu k členku, tak ako to robíte, keď ukazujete prsty na nohách. (Tento pohyb sa nazýva plantárna flexia.)

    Čo je to plantárna fascia?

    Vaša plantárna fascia je silné pásmo tkaniva (ako väzivo), ktoré sa tiahne od päty (calcaneum) až po strednú nohu kostí. Podporuje oblúk nohy a tiež pôsobí ako tlmič nárazov v nohe.
    V nohe je tiež veľa ďalších šliach, ako aj svalov a väziva. Kosti, väzy a šľachy vo vašej nohe tvoria oblúky nohy. Tieto oblúky sa nazývajú pozdĺžne a priečne oblúky. To sú vaše nohy oblúky, ktoré umožňujú nohu držať váhu vášho tela. Nervy poskytujú pocit pokožky nohy.

    Čo spôsobuje bolesť päty a chodidiel?

    Máte bolestivé nohy? Nie ste sám – plantárna fasciitída je naozaj častou príčinou bolesti pod pätou (calcaneum). Zatiaľ čo plantárna fasciitída je jednou z najčastejších príčin bolesti päty a chodidiel, nie je to jediný dôvod:

    Bežné príčiny bolesti päty a chodidiel

  • Plantar fasciitis (pozri nižšie)
  • Zápal Achilovej šľachy (Achilovej tendinopatie) môže spôsobiť bolesť v zadnej časti členku a zostupuje do zadnej časti päty.
  • Roztrhnutie Achilovej šľachy môže spôsobiť náhlu bolesť na pätách a problémy s chôdzou.
  • Do gule nohy:
  • zlomenina jednej z metatarzálnych kostí; alebo
  • Zápal okolo hlavy metatarzálnych kostí môže spôsobiť bolesť v prednej časti chodidla.
  • Tak môže Mortonova neuroma, problém s jedným z nervov, ktorý beží medzi metatarzálnymi kosťami.
  • Ploché nožičky na rozdiel od kontrastu môžu spôsobiť bolesť takmer kdekoľvek v nohe, hoci zvyčajne tento stav nespôsobuje žiadne príznaky.
  • Severová choroba je bolestivý zápal päty, ktorý môže postihnúť deti vo veku od 8 do 14 rokov.
  • Existuje aj mnoho podmienok, ktoré môžu spôsobiť problémy inde v tele, ako aj v nohách – napríklad:

  • Podmienky, ktoré spôsobujú bolestivé kĺby, napríklad:
  • Artróza
  • Psoriatická artritída
  • Reumatoidná artritída
  • Dná často spôsobuje náhle prudké bolesti v nohe, typicky na špičke.
  • Bunions (hallux valgus) tiež spôsobujú bolesť v prstoch, ale to sa objavuje veľmi postupne.
  • Problémy s nervami na nohách, ako je periférna neuropatia, ischias alebo syndróm tarzálneho tunela.
  • Problémy s krvnými cievami na nohách, ktoré sú zvyčajne spôsobené ochorením periférnych artérií alebo diabetom.
  • Zvyšok tejto písomnej informácie je o plantárnej fasciíde.

    Čo je plantárna fasciitída?

    Plantárna fasciitída je zápal vašej plantárnej fascie.
    Je to stav, ktorý postihuje približne jedného z desiatich ľudí v určitom okamihu ich života. Je tiež známy ako “jogger päta” – aj keď nemusíte byť bežec na vývoj. Našťastie sa zvyčajne zlepšuje včas, ale liečba môže urýchliť váš zotavenie. Takže, čo s tým môžete urobiť? Užitočná liečba zahŕňa odpočinok, dobrú obuv, podpätky na päty, lieky proti bolesti a cvičenia. Steroidná injekcia alebo iné liečebné postupy sa môžu použiť v závažnejších prípadoch.

    Čo to spôsobuje?

    Opakované malé zranenia fascie (s alebo bez zápalu) sa považujú za príčinu plantárnej fasciídy. Zranenie je zvyčajne blízko k miestu, kde sa plantárna fascia pripája k päte.

    Prečo je pravdepodobné, že niekto vyvinie plantárnu fasciitídu?

    V určitých situáciách máte väčšiu pravdepodobnosť poranenia vašej plantárnej fascie. Napríklad:

  • Ak ste na nohách veľa času, alebo ak máte veľa chôdze, behu, státia atď., keď nie ste na to zvyknutí alebo ste mali predtým sedavý životný štýl.
  • Ak ste nedávno začali cvičiť na inom povrchu – napríklad na ceste namiesto trate.
  • Ak ste nosili topánky so zlým odpružením alebo s nízkou podporou oblúka.
  • Ak máte nadváhu – to vám na päte dodatočne napne.
  • Ak dôjde k nadmernému použitiu alebo náhlemu pretiahnutiu podrážky. Napríklad – športovci, ktorí zvyšujú intenzitu chodu alebo vzdialenosť; špatná technika začínajúca “mimo bloky” atď.
  • Ak máte tesnú Achilovu šľachu (veľkú šľachu v dolnej časti lýtkových svalov nad pätou). To môže ovplyvniť vašu schopnosť ohýbať členok a môže spôsobiť väčšiu pravdepodobnosť poškodenia plantárnej fascie.

  • Plantárna fasciitída sa môže zamieňať s “policajným pätom”, ale sú odlišné. Policemanova päta sa nazýva plantárna calcaneálna burzitída – zápal vreca tekutiny (burza) pod pätou (calcaneum). Nie je to tak časté ako plantárna fasciitída.
    Často nie je žiadna zjavná príčina pre plantárnu fasciitídu, najmä u starších ľudí. Bežná nesprávna viera spočíva v tom, že bolesť je spôsobená rastom kostí, alebo “kŕčom”, ktorý pochádza z pätovej kosti. Mnoho ľudí má kostnatú ostrou pätu, ale nie všetci s týmto vyvíjajú plantárnu fasciitídu.

    Ako je to bežné?

    Plantárna fasciitída je bežná. Približne u 1 z 10 ľudí sa v ich živote objaví plantárna fasciitída. To je najčastejšie u ľudí vo veku od 40 do 60 rokov. Môže sa však vyskytnúť v akomkoľvek veku. Je to dvakrát bežnejšia u žien ako u mužov. To je tiež bežné u športovcov.

    Aké sú príznaky?

    Bolesť je hlavným príznakom a môže to byť kdekoľvek na spodnej časti päty. Obvykle sa však jedna hlavná oblasť nachádza ako hlavný zdroj bolesti.

    Kde je plantárna fascia?

    Tento diagram znázorňuje polohu plantárnej fascie vo vzťahu k kostiam v nohe. Zápal tohto pása tkaniva spôsobuje príznaky plantárnej fasciitídy. (“-itis” je lekársky termín pre zápal).

    Aké symptómy spôsobuje zápal plantárnej fascie?

    Bolesť je hlavným príznakom. Môžete si predstaviť, ako môže zapálená plantárna fascia ublížiť, keď vyvíjate tlak na nohu počas chôdze. Táto bolesť môže byť kdekoľvek na spodnej časti päty. Zvyčajne sa ako hlavný zdroj bolesti nachádza jeden bod. To je často asi 4 cm dopredu od päty a môže byť citlivé na dotyk.
    Bolesť je často najhoršia, keď robíte svoje prvé kroky na vstávanie ráno alebo po dlhom odpočinku, keď na nohu nie je položená žiadna váha. Často je to opísané ako bodavá alebo bolestivá bolesť. Jemné cvičenie môže zľahčiť veci trochu ako deň prechádza. Avšak dlhá prechádzka alebo dlhá prestávka na nohy často zhoršuje bolesť. Odpočívanie nohy zvyčajne uľahčuje bolesť – to môže byť veľmi frustrujúce pre ľudí, ktorí sa snažia zlepšiť svoju fyzickú úroveň tým, že začnú bežať!
    Náhle pretiahnutie podrážky nohy môže spôsobiť zhoršenie bolesti – napríklad chodenie po schodoch alebo na špičkách. Môžete stratiť kvôli bolesti. Niektorí ľudia majú v obidvoch nohách plantárnu fascititídu súčasne.

    Ako sa diagnostikuje?

    Váš lekár môže zvyčajne diagnostikovať plantárnu fasciitídu len tým, že s vami rozpráva a skúma vaše nohy. Zriedkavo sú potrebné testy, ak je diagnóza neistá alebo vylúčia iné možné príčiny bolesti päty. Tie môžu zahŕňať röntgenové lúče päty alebo ultrazvukové vyšetrenie fascie. Ultrazvukové vyšetrenie zvyčajne vykazuje zhrubnutie a opuch fascie pri plantárnej fasciíde.

    Aká je liečba?

    Zvyčajne sa bolesť uľahčí v čase. Tkanivo “Fascia”, ako tkanivo väzov, sa uzdravuje pomerne pomaly. Môže ísť niekoľko mesiacov alebo viac. Existuje však množstvo ošetrení, ktoré môžu pomôcť urýchliť zotavenie. Kombinácia rôznych liečebných postupov môže pomôcť. Tieto sa líšia od pokoja a jednoduchých cvičení (najčastejšie) až po operáciu (zriedkavé).
    Súhrnne, tieto počiatočné liečby sú známe ako “konzervatívne” liečby plantárnej fasciitis:

    Odpočívaj nohu

    Toto by sa malo urobiť čo najviac. Vyhnite sa behu, nadmernej chôdzi alebo stojacej polohe a zbytočnému pretiahnutiu podrážky. Jemné chôdza a cvičenia popísané nižšie sú v poriadku.

    Obuv

    Nechajte chodiť naboso na tvrdé povrchy. Vyberte topánky s polstrovanými podpätkami a dobrú podporu klenby. Namiesto otvoreného sandálu je pravdepodobne najlepšia športová topánka. Vyhnite sa starým alebo opotrebovaným topánkam, ktoré nemusia mať dobrú vankúš na päte.

    Pätkové podložky a podpery

    Môžete si kúpiť rôzne podložky a vložky na topánky, ktoré zmierňujú pätu a podporujú oblúk nohy. Títo pracujú najlepšie, ak ich vždy nosíte v obuvi. Cieľom je zvýšiť pätu asi o 1 cm. Ak je vaša päta jemná, vyrežte malú dieru do pätovej vložky na mieste jemného miesta. To znamená, že krehká časť päty sa nebude dotýkať nič vnútri vašej topánky. Vložte vložky / podložky do oboch obuvi, aj keď máte len bolesť v jednej nohe. Podiatrist môže byť schopný pomôcť so špecializovanými vložkami.

    Zmiernenie bolesti

    Liek na bolesti, ako je paracetamol, často zmierňuje bolesť. Niekedy sú užitočné protizápalové lieky, ako je ibuprofén. Sú to lieky proti bolesti, ale tiež znižujú zápal a môžu fungovať lepšie ako bežné lieky proti bolesti. Niektorí ľudia zistia, že je dobré pomôcť trenie krému alebo gélu, ktorý obsahuje protizápalový liek na päte.
    Ľadový balíček (ako je vrecko s mrazeným hráškom zabaleným v čajovej utierke), ktoré sa drží na nohe 15-20 minút, môže tiež pomôcť zmierniť bolesť.

    Cvičenie

    Pravidelné, mierne preťahovanie Achilovej šľachy a plantárnej fascie môže pomôcť zmierniť vaše príznaky. Je to preto, že väčšina ľudí s plantárnou fasciitídou má miernu tesnosť svojej Achilovej šľachy. Ak je to tak, má tendenciu ťahať na zadnej strane päty a má knock-on účinok udržať vaše plantar fascia tesné. Taktiež, keď spíte cez noc, vaša plantárna fascia má tendenciu sprísniť (čo je dôvod, prečo je zvyčajne najbolestivejšia prvá vec ráno). Cieľom týchto cvičení je uvoľniť šľachy a fascia jemne nad a pod pätou. Váš lekár vás môže obrátiť na fyzioterapeuta pre vedenie cvičenia.
    Sledujte nášho fyzioterapeuta, ktorý vás prevedie všetkými cvičeniami na plantárnu fasciitídu v našom videu.
    Cvičenie (s alebo bez obuvi) na pomoc pri liečbe plantárnej fasciídy

  • Umiestnite sa asi 40 cm od steny a položte obe ruky na stenu na výšku ramien, nohy mierne od seba, jednu nohu pred druhou. Ohnite predné koleno, ale držte zadné koleno rovno a naklonte sa smerom k stene, aby ste sa natiahli. Mali by ste cítiť, že vaše svalové svaly utiahnite. Udržujte túto pozíciu na niekoľko sekúnd, potom sa uvoľnite. Urobte to asi 10 krát a potom prepnite na druhú nohu. Teraz zopakujte rovnaké cvičenie pre obidve nohy, ale tentoraz opatrne priviesť zadnú nohu dopredu tak, aby bolo aj zadné koleno mierne ohnuté. Nakloňte sa o stenu, ako predtým, držte pozíciu, uvoľnite sa a potom opakujte 10 krát pred prepnutím na druhú nohu. Opakujte túto rutinu dvakrát denne.
  • Stojte na spodnom schode niektorých schodov s nohami mierne od seba a s podpätkami hneď za koncom kroku. Držte schodnicové koľajnice na podpore. Znižujte svoje podpätky a udržujte kolená rovno. Opäť by ste mali cítiť úsek vo vašich telách. Udržujte pozíciu po dobu 20-60 sekúnd, potom relaxujte. Opakujte šesťkrát. Pokúste sa vykonať toto cvičenie dvakrát denne.
  • Sadnite si na podlahu nohami pred sebou. Omotajte uterák okolo lopty jednej z vašich nôh. S kolenom rovno, ťahajte prsty k nosu. Držte pozíciu na 30 sekúnd a zopakujte trikrát. Opakujte rovnaké cvičenie pre druhú nohu. Pokúste sa to urobiť raz denne.
  • Posaďte sa na stoličku s kolenami ohnutými v pravom uhle a nohami a pätami položenými na podlahe. Zdvihnite svoju nohu smerom nahor a držte pätu na podlahe. Držte pozíciu na niekoľko sekúnd a potom sa uvoľnite. Opakujte asi 10 krát. Pokúste sa toto cvičenie vykonať päť až šesťkrát denne.
  • Pre toto cvičenie potrebujete objekt, ako je valček alebo nápoj. Počas sedenia v kresle postavte predmet pod oblúk nohy. Dajte oblúk nohy nad objekt v rôznych smeroch. Vykonajte toto cvičenie niekoľko minút pre každú nohu aspoň dvakrát denne. Toto cvičenie sa najlepšie robí bez obuvi.

  • Každá možnosť liečby Plantar Fasciitis má rôzne výhody, riziká a dôsledky. V spolupráci so združením health.org.uk sme zostavili súhrnnú pomoc pri rozhodovaní, ktorá povzbudzuje pacientov a lekárov, aby diskutovali a zhodnotili, čo je k dispozícii.

    Existujú nejaké ďalšie procedúry?

    Ak vyššie uvedené spôsoby liečby nepomáhajú zmierniť vaše príznaky, alebo ak ste niekto, napríklad športovec, ktorý potrebuje rýchle zotavenie, sú k dispozícii ďalšie liečebné postupy. Neexistuje žiadna špecifická liečba, ktorá by vyzerala ako najlepšia.

    Steroidné injekcie

    Injekcia steroidov (kortizón) sa niekedy skúša, ak vaša bolesť zostáva aj napriek vyššie uvedeným “konzervatívnym” opatrením. To môže zmierniť bolesť u niektorých ľudí na niekoľko týždňov, ale nie vždy vyliečiť problém. Nie je to vždy úspešné a môže to byť boľavé. Steroidy pôsobia znížením zápalu. Niekedy sa skúmajú dve alebo tri injekcie počas niekoľkých týždňov, ak prvý nie je úspešný. Steroidné injekcie nesú určité riziká, vrátane (zriedkavo) roztrhnutia (ruptúry) plantárnej fascie.

    Liečba extracorporeálnej šokovej vlny

    Pri mimotelovej terapii šokovými vlnami sa stroj používa na dodávanie vysokoenergetických zvukových vĺn cez vašu pokožku do bolestivého priestoru na nohe. Nie je presne známe, ako funguje, ale myslí sa, že by mohlo stimulovať liečenie vašej plantárnej fascie. Môže byť potrebná jedna alebo viacero sedení liečby.
    Tento postup sa zdá byť bezpečný, ale nevie sa, ako dobre funguje. Je to hlavne kvôli nedostatku veľkých, dobre navrhnutých klinických skúšok. Mali by ste mať úplnú diskusiu so svojím lekárom o potenciálnych prínosoch a rizikách.
    V štúdiách má väčšina ľudí, ktorí mali mimotelovú liečbu šokovou vlnou, málo problémov. Možné problémy, ktoré sa môžu vyskytnúť, zahŕňajú bolesť počas liečby, sčervenanie kože a opuch nôh alebo podliatin. Ďalším teoretickým problémom môže byť stav, ktorý sa zhoršuje kvôli pretrhnutiu vašej plantárnej fascie alebo poškodeniu tkanív v nohe. Je potrebný ďalší výskum mimotelovej terapie šokovej vlny pre plantárnu fasciitídu.

    Iné možné liečby

    Boli vykonané rôzne štúdie a pokusy s prihliadnutím na iné možné spôsoby liečenia plantárnej fasciídy. Takéto ošetrenia zahŕňajú injekciu s botulínovým toxínom a liečbu plantárnej fascie pomocou rádioterapie. Tieto liečby nemusia byť široko dostupné.
    Niektorí ľudia profitujú z toho, že nosia špeciálnu dlahu cez noc, aby udržali svoju Achillovu šľachu a plantárnu fasciu mierne natiahnutú. Cieľom je zabrániť tomu, aby sa plantárna fascia utiahla cez noc. Vo veľmi ťažkých prípadoch sa na spodnú časť nohy niekedy umiestni omietka alebo odnímateľná chôdza. To poskytuje odpočinok, ochranu, odpruženie a mierne preťahovanie plantárnej fascie a Achilovej šľachy. Dôkazy na použitie liečebnej náhrady za plantážnu fasciídu sú však obmedzené.

    A čo chirurgia?

    Toto sa môže posudzovať vo veľmi ťažkých prípadoch. Chirurgia sa zvyčajne odporúča len vtedy, ak sa bolesť po 12 mesiacoch neuvoľnila napriek iným liečebným postupom. Operácia zahŕňa oddelenie vašej plantárnej fascie od miesta, kde sa spája s kosťou; toto sa nazýva uvoľňovanie plantárnej fascie. Môže tiež zahŕňať odstránenie ostrosti na pätovej kosti (kalcanu), ak je prítomný. Chirurgia nie je vždy úspešná. Môže to spôsobiť komplikácie u niektorých ľudí, preto by sa malo považovať za poslednú možnosť. Komplikácie môžu zahŕňať infekciu, zvýšenú bolesť, poškodenie okolitých nervov alebo prasknutie plantárnej fascie.

    Aký je výhľad (prognóza)?

    Väčšina ľudí sa úplne zotavila z epizódy plantárnej fasciitídy do jedného roka. Niektoré z vyššie opísaných spôsobov liečby však môžu pomôcť urýchliť zotavenie.

    Môže to byť zabránené?

    Existujú určité veci, ktoré môžete urobiť, aby ste sa pokúsili zabrániť plantárnej fasciitis, najmä ak ste to už predtým mali. Tie obsahujú:

  • Pravidelne sa meniaca tréningová obuv používaná na beh alebo chôdzu.
  • Nosenie topánok s dobrým odpružením v podpätku a dobrá podpora oblúka.
  • Ak máte nadváhu, stratíte váhu.
  • Pravidelne sa tiahne plantárna fascia a Achilovej šľachy, predovšetkým pred cvičením.
  • Vyhnite sa cvičeniu na tvrdých povrchoch.